Browsing by Author "Chalabi, Lydia"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- ItemCharacteristics and use of grey literature in scientific journals articles of Algerian researchers: Case study of University of Science and Technology Houari Boumediene ( Physic, Chemistry and computer sciences)(CERIST, 2012) Chalabi, LydiaThis paper examines grey literature in research articles of Algerian teachers-researchers across the STM( Physic, Chemistry & Computer science) sciences at Algerian University of Science and Technology “USTHB”. Each of these disciplines is respectively high ranked according to the report of Algerian general directorate of scientific research and technological development about Top emerged disciplines in Algeria. The purpose of the study is to reports the important and use of electronic resources particularly grey literature resources in their scientific journal papers and to identify the characteristics of these kinds of resources. The methodology is based on quantitative and qualitative components. The quantitative part of our sample consists of five articles per year for each discipline: physic, chemistry, computer science. 1028 references were examined; derived from 60 Algerian teachers- researchers articles journals published in international scientific journals and reflected in Scopus. The study attempts to provide insights into the characteristics of grey literature in a range of disciplines.
- ItemOpen Access in developing countries: African Open Archives(CERIST, 2012) Chalabi, LydiaThis paper presents the results of a study on the open archives in developing countries. It provides the elements of type, size and contents of open archives. The methodology is based on information collected from open repository websites. The survey is based on an almost exhaustive sample list of developing countries websites retrieved from directories and a list of open repositories. The purpose of this study, carried out from 2011 up to now, is to measure, at a second level, the impact of open access on the Algerian researchers by analyzing their practices related to open access, through the identification of their scientific publications at a second level in the open archives, in which they can deposit.
- Itemتحديد منتوج النشر الجزائري للكتاب والتعريف به عبر شبكة الانترنت: تجربة الجزائر عبر الخزّان الببليوجرافي لإتاحة التسجيلات الببليوجرافية(CERIST, 2010-10) Chalabi, Lydia; Dahmane, Madjidلقد أضحى مفهوم التنمية اليوم مرهونا بمدى التحكم في المعارف التي تشكل القاعدة الأساسية لكل وثبة تنموية. وعليه يعد الاهتمام بقطاع المعلومات مطلب ضروري و حتمي على جميع الأصعدة ، خاصة في ظل عصر السرعة و تطور تكنولوجيات المعلومات و الشبكات وما ترتب على ذلك من فيض هائل من المعلومات ومن مظاهر التصدي لذلك، عملت البلدان المتقدمة على اتخاذ عدة تدابير و مشاريع لتسهيل عملية التحكم و استرجاع المعلومات و تداولها.من بينها تحديد منتوج النشر من مواد المعلومات على مختلف مجالاته و حدوده الجغرافية و التعريف به على شبكة الانترنت. مع إمكانية تعزيز هذا المنتوج بعدّة خدمات كعملية التزويد بالمعالجة الفكرية لكل مادة وتحملها عبر شبكة الانترنت. من خلال هذه المداخلة سوف نستعرض تجربة الجزائر في تحديد منتوج النشر الجزائري و التعريف به، باعتباره مرحلة من أهم مراحل قطاع المعلومات التي تبنى عليها و تحدد من خلالها باقي المراحل الأخرى من معالجة و بث و استرجاع المعلومات، و ذلك عبر "خزان ببليوجرافي لإتاحة التسجيلات الببليوجرافية لمنتوج النشر الجزائري".
- Itemمظاهر التعليم ودوره في ظل تكنولوجيات الإعلام و الاتصال(CERIST, 2011) Chalabi, Lydiaتعتبر تكنولوجيا المعلومات والاتصالات ( الانترنت و الإنترانت والأقراص المدمجة و البرمجيات...) الوسيلة الموصي بها في دعم التعليم و جعله أكثر كفاءة، و تسهيل ادراة الأنشطة التعليمية.كما تشير الدراسات التي أجريت على الصعيد الدولي أن تكنولوجيا المعلومات والاتصالات توفر ميزة واضحة لتنمية الطالب عبر بيئة مواتية لبناء المعرفة وتقاسمها من خلال توفير مجموعة متنوعة وواسعة من الوسائط والبرمجيات ووسائل الاتصال، أين يتسنى للمحتوى التعليمي التطوير و التعزيز. فقد شهد التعليم اثر انفجار تكنولوجيا المعلومات والاتصالات و ظهور التكنولوجيا الرقمية في السنوات الأخيرة، تحويلا متزايدا في أشكال نقل المعرفة في الجامعة، من خلال خلق بيئة تعليمية جديدة من حيت تصميم المحتوى و كيفية التدريس. هذا ما سنحاول عرضه من خلال هذه المداخلة عبر الوقوف عند أهم مظاهر التعليم و دورالاستاذ في ظل بيئة التكنولوجيات الحديثة للإعلام و الاتصال.